VoIP telefonie, het communicatiemiddel voor jouw bedrijf
Atricom heeft VoIP telefonie in het dienstenpakket. VoIP staat voor ‘Voice over Internet Protocol’. Vrij vertaald betekent het ‘spraak over het internet’. Andere termen zijn ‘bellen via het internet’ en ‘internet telefonie’. Je komt ook vaak cloud telefonie en hosted telefonie tegen. Welke voordelen heeft VoIP telefonie, zijn er ook nadelen en wat is er voor nodig?
Bellen via het internet biedt voordelen. De eerste die je overal tegenkomt is dat het goedkoper is. Dat klopt. Daar komt bij dat je maandelijkse uitgaven beter zijn te budgetteren. Je betaalt namelijk een vast bedrag per maand per gebruiker voor je telefonieomgeving en de functionaliteiten. Je hebt geen uitgaven meer aan een dure hardware telefooncentrale waar je ook nog kosten aan hebt voor updates en onderhoud.
Met VoIP komen communicatiemiddelen samen. Op je telefoon, tablet of laptop. Bundel naast het bellen alle andere communicatiemiddelen samen op één apparaat. Denk aan voicemail, e-mail en videobellen.
Met VoIP ben je overal bereikbaar op je vaste nummer. Dus ook bij het thuiswerken en onderweg. Onderling bellen, en klanten en partners bellen met het ‘vaste nummer’ via een laptop of mobiele telefoon. Met VoiP blijf je volledig beschikken over de functies die werkplekken op kantoor hebben. Denk aan het doorverbinden van gesprekken en het zien welke collega in gesprek is; of ze nu met hun vaste toestel of mobiel aan het bellen zijn.
Een ander belangrijk voordeel is dat het toekomstbesteding is. Internet zal blijven bestaan en leveranciers van telefonie richten zich helemaal op telefonie via het internet. Met VoIP worden de mogelijkheden ook groter als het gaat om ontwikkeling van functionaliteiten waar je sneller en efficiënter mee kan werken. Een koppeling met je CRM-pakket is hier een voorbeeld van.
Eigenlijk zijn er vrijwel geen nadelen van VoIP. Er wordt wel genoemd dat je vaste toestellen afhankelijk zijn van stroom. Bij een stroomstoring zou je dan niet meer bereikbaar zijn op deze toestellen. Een automatische doorschakeling naar je mobiele telefoon is dan bijvoorbeeld een oplossing voor dat probleem.
Wat heb je nodig voor VoIP?
Je hebt voor VoIP bellen speciale VoIP telefoons nodig. Je oude analoge of digitale toestellen kan je niet meer gebruiken. Je kan er natuurlijk voor kiezen om volledig over te gaan op mobiele telefoons of te gaan werken met softphones. Je kan dan nog steeds bellen en gebeld worden op je vaste nummer. Wanneer je toch bureautoestellen wilt blijven gebruiken dan weet je dat je in ieder geval, zoals eerder genoemd, investeert in een toekomstbestendige telefonieoplossing.
Om te kunnen bellen via het internet adviseren wij om hier een aparte internetverbinding of een apart stuk bandbreedte voor te gebruiken. Enkel en alleen voor je telefonie. Zo ben je verzekerd van een hoge spraakkwaliteit.
Met bellen via het internet wordt er in principe naar jouw IP-adres gebeld. Deze is gekoppeld aan je vaste telefoonnummer. Je hebt dus wel telefoonnummers nodig waar je bereikbaar op bent en waarmee je kan bellen. Stap je over van ‘normale’ telefonie naar VoIP bellen dan kan je jouw telefoonnummers gewoon behouden.
De term ‘vaste telefoonnummer’ is ontstaan omdat je telefoonnummer gekoppeld was aan een vaste locatie. De telefoonlijn kwam het pand binnen en alleen vanuit hier kon je bellen met jouw vaste nummer. Met VoIP ervaar je de vrijheid om overal te kunnen bellen met jouw ‘vaste nummer’. Zolang je maar toegang hebt tot het internet. Je bent dus vrijwel overal bereikbaar wanneer je dat wilt.
Een SIP-kanaal is een onderdeel van VoIP bellen dat het meest lastig is uit te leggen. Het is iets softwarematigs en het is niet tastbaar. Simpel gezegd zijn het je nieuwe telefoonlijnen via je internetverbinding. Via een SIP trunk regelen wij dat je via deze lijnen in verbinding staat met het traditionele telefonie netwerk. Niet iedereen is al overgestapt naar het bellen via het internet.
Met VoIP bellen verdwijnt je fysieke telefooncentrale op locatie. Dit wordt een telefooncentrale in de cloud. Met een aparte VoIP verbinding ben je verbonden met je centrale. Binnen deze virtuele centrale regelen we je hele telefonieoplossing. Wie is op welk nummer te bereiken, de wachtrijen, een koppeling met je CRM-pakket, belgroepen en nog veel meer andere functionaliteiten die naar wens zijn te gebruiken. Omdat alles in de cloud staat, heb je ook nog de keuze tussen een public of een private cloudomgeving.
Meer weten over VoIP telefonie?
Er is nog veel meer over VoIP telefonie te vertellen. De voordelen van deze vorm van telefonie via het internet zijn per type organisatie weer anders. Je betaalt in ieder geval nooit te veel; met een hosted telefonie oplossing kan je maandelijks het aantal gebruikers binnen je telefonieomgeving op en afschalen. Neem contact met ons op, we vertellen je graag meer over wat VoiP voor jou en jouw organisatie kan betekenen.